Saturday, October 9, 2010

PERLU KE SAMPAI MACAM TU???

Dalam dunia ni kita tidak sedar yang kita sentiasa mahukan kesempurnaan dan tiada antara kita yang fikir bahawa kesempurnaan itu tidak wujud dalam bumi realiti...Aku sering tertanya-tanya kenapa kadang kala kita tidak pernah lakukan sesuatu yang menyenangkan semua pihak dan aku inginkan semua perkara berjalan lancar sehingga aku sedar itu semua tidak nyata...Kita sering mahukan orang menjaga hati kita tetapi kenapa kita tidak membuat begitu kepada orang lain...Kita selau abaikan orang dihadapan kita dan cuba memikirkan dan mendapatkan orang yang jauh dari kita, KENAPA???Susahkah untuk menghargai sesuatu selagi ia masih ada???Mengapa kita sering mementingkan diri kita???Kenapa kita susah untuk sedar jalan terbaik untuk mebuatkan diri sendiri terjaga adalah dengan menjaga hati sendiri...Aku tersedar dan aku tidak mengharapkan orang lain untuk menjaga hati aku dan aku tidak perlukan orang lain untuk membuat aku tersenyum...Aku memilih untuk tidak percaya kisah bahagia dan tenang kerana dunia ini penuh dengan dusta...Hanya dalam kisah dongeng manusia boleh jadi BADANG dan hanya dalam kisah dongeng manusisa mampu hidup bahagia ibarat 'CINDERELLA'...Kita mahukan sesuatu tetapi kenapa kita susah untuk memberi???Bukan soal keadilan yang hendak dibicarakan tetapi soal sikap kita yang tidak pernak kisah dan tidak ambil tahu...Sering kali kita asyik kata 'MALASLA NAK PIKIR', 'SERABUTLA KEPALA NAK PIKIR' dan itu;ah yang telah menjadi kebiasaan kepada kita...Aku tersedar dari lakonan aku yang kita tidak perlu berpura-pura untuk menjadi orang lain hanya untuk menyenangkan orang di sekililing kita???Susah untuk kita berfikir tentang orang lain bila hanya melayan perasaan dan emosi...Aku pernah terfikir yang mengapa aku perlu aku kisah tentang orang lain???Hanya kerana aku sayang mereka, ambil berat, nak menyibuk atau saje2???Janganlah kita lafazkan sesuatu tentang emosi kalau kita sendiri tidak mampu mengawal emosi dan perasaan kita...Mengapa kita tidak pernah berfikir tentang orang yang sayang dan risaukan kita???Mengapa kita sering membuat orang lain tertanya-tanya???Mengapa perlu kita menyeksa orang lain secara tidak langsung atau tanpa menyedarinya???Susah sangatkah untuk kita melafazkan 'MINTAK MAAF' kalau kita perlu masa bersendirian kalau kita terasa diganggu dengan kehadiran orang lain???Perlukah kita bersikap dingin dengan oran lain dan membiarkan mereka merasa bersalah dan tertanya-tanya kesalah yang mereka lakukan tanpa mereka sedari???Perlukah kita memarahi orang lain hanya kerana kita suka perkara yang dilakukan olehnya walaupun perkara itu tidak mendatangkan masalah???PErlukah kita membiarkan oranbg lain memkirkan siapakah diri mereka sehingga dilayan begitu???Mengapakah kita tidak cuba untuk MEMINTA orang lain pergi kalau kita tidak senang dengan kehadiran mereka???Mengapa kita tidak MEMINTA orang lain berhenti perkara yang mereka lakukan jikalau kita terasa terganggu???Mengapa perlu kita memarahi orang lain yang cuba membantu kita???Mengapa kita mahukan orang lain melakukan segalanya untuk kita sedangkan kita tidak mebuat perkara yang sama???Perlukah kita mengabaikan orang lain???Perlukah kita mengabaikan perassan orang lain???Perlukah kita mengabaikan hati orang lain???Perlukah kita biarkan orang lain merasa kesakitan seperti hati mereka ditikam pisau??? PERLUKAH AKU MEMIKIRKAN SEMUA INI DAN PERLUKAH AKU MEMIKIRKAN TETANG ORANG LAIN LAGI???

0 Footprint: